autor: Robert007Lenert » maja 28, 2009, 1:13 pm
Na przykladzie 2-ch plyt wielkiego Johna Coltrane postaram sie dokladnie wyjasnic o co mi chodzi.
"Blue Train" z 1957 roku.
Album uwazany powszechnie za jedno z najwazniejszych dziel jazzu spod znaku hard-bopu. Plyta podparta tradycja parkerowska, be-bop rozwiniety do granic swoich mozliwosci. Utwory grane w zawrotnych tempach. Harmonia utworow bardzo rozbudowana. Tutaj tez pojawiaja sie slynne coltranowskie scierajace sie tafle dzwiekow.
"A Love Supreme" z 1964
Plyta, o ktorej czesto sie mowi, iz jest szczytowym osiagnieciem "Trane". Psalmohymniczna, czteroczesciowa kompozycja oparta na jednym jedynym akordzie. Majaca ewidentne odniesienia tak do muzyki arabskiej jak i hinduskiej. Partie grane przez saksofon lidera czesto balansuja na granicy tonalnosci/jeszce chwila i wejdziemy w swiat free jazzu/. Nie ma tutaj zadziornosci hard-bopu. Jest natomiast uniesienie, wytwornosc, zachwyt.
Obie plyty sa plytami na wskros jazzowymi. Co do tego nie ma najmniejszych watpliwosci. Obie sa wybitne. Dieli je zaledwie 5 lat. Zaledwie tyle a brzmia tak jakby powstaly w odstepie 50- letnim. Zarowno "Blue Train" jak i "A Love Supreme" nie traca nic z idiomu jazzowego, bedac jednoczesnie calkowicie inna muzyka.
Ostatnio zmieniony maja 28, 2009, 1:39 pm przez
Robert007Lenert, łącznie zmieniany 1 raz