autor: Syd » marca 30, 2009, 4:45 pm
Experience
Jimi Hendrix - Nigel Kennedy , W roku 1966, Hendrix tworzy zespol The Jimi Hendrix Experience .Po trzydziestu dwu latach , w 1998 roku Nigel Kennnedy powoluje do istnienia The Kennedy Experience . Grupa ta nagrywa plyte zawierajaca szesc kompozycji Hendrixa .
Utwor 1983.... ( a merman i should turn to be ) , Hendrix umieszcza na trzeciej stronie albumu analogowego -Electric Ladyland . Kompozycja ta , odczytana glosem skrzypiec Nigela , wspina sluchacza na szczyt wrazen sluchowych , doznan i wyobrazni . Pierwsze dzwieki stawiaja dwie gitary akustyczne , rownolegle zagrywa wiolonczela z kontrabasem .
Temat inicjuje Kennedy . W sposob zadziwiajacy ,akustycznie nadaje nowe wymiary muzyce
Hendrixa , Ton skrzypiec przejmuje tak charakterystyczne dla gitary elektrycznej efekty dzwiekowe , wah-wah i fuzz . Pasja z jaka smyczek atakuje struny wprowadza w zachwyt .
Rozpalanie , rytmiczne gaszenie dzwiekow ukazuje arcy kunszt wykonawczy Nigela Kennedy .
Rozciagajac dzwieki , efekty "pompowania " riffu ukazuja wpaniale oddczuwanie muzycznej
idei Hendrixa . Majac w pamieci muzycznej dokonania skrzypka w salach koncertowych swiata ,
postrzegam nadzwyczajna wirtuozerie muzyczna z jaka muzyk ten , porusza sie pomiedzy dzwiekami tworzonymi przez diametralnie roznych kompozytorow . Plyta - Cztery pory roku Antonio Vivaldi osiagnela oszamiajacy sukces . Wykonanie to , zaprezentowane przez Kennedy ,
muzyk- instumentalista smialo mozna uznac za doskonale .
W wypowiedziach , Nigel Kennedy mowi iz pod litera H ,jego listy kompozytorow figuruja Haydn,
Hendrix....przy czym Hendixa ceni wyzej .
Zanurzajac sie glebiej w muzyke , slyszalne sa efekty perkusyjne . Uderzenia w pudlo kontrabasu
wzmacniaja apetyt muzyczny , uszy i dusza oczekuja wiekszych doznan. Gitary akustyczne
podejmuja dialog , poczem flet z obojem ciagna muzyke na szczyt. W apogeum wiodaca role
przejmuja skrzypce . Powrotem do tematu , Kennedy serwuje duza doze lirizmu .
W siodmej minucie nagrania , realizatorzy posluguja sie technika wypracowana przez Eddy
Krammer , rezysera i dzwiekowca Hendrixa . Ulorzenie dzwieku skrzypiec w dwu kanalach ,
typowe dla rocka opoznienia dzwiekow , delikatne przesterowania ukazuja prace ekipy by jak
najdoskonalej oddac powiewy muzyki Hendrixa . Strona ilustracyjana plyty nawiazuje do estetyki
flower power . Plonace skrzypce , kwiecista kolorystyka dowodzi pieczolowitosci producenta od
strony edytorskiej .
Po osiagnieciu dzwiekowego apogeum , nagranie oferuje klimat odprezenia , nastepuje zaproszenie
do zadumy . Kontrabas kroczacym dzwiekiem otwiera , skrzypka do emitowania dzwiekow pelnych ciepla i lirizmu . Uspokojenie , granie cisza przygotowuje sluchacza do majacego nastapic
drapieznego finalu . Kontrapunkt gitary rytmicznej wprowadza w strukture kompozycji elementy muzyki tanecznej . Wariacje skrzypcowe doskonale harmonizuja z napieciem osiaganym przez pozostale instrumenty . W rejestrach gornych , Kennedy pozwala ujsc swojej emocji .Pojawiaja sie
elementy improwizacji modalnej , grane z drapiezna fantazja . Po wychamowaniu napiecia ,cisza daje szanse do zmierzenia sie , z finalowym zalewem przepysznych nut .Muzyka dobywana ze skrzypiec , nie daje wytchnienia . Galopada dzwiekow przyprawia o drzenia . Granie legatto w niskich tonacjach , szarpniecia smyczka po strunach daje obraz fascynacji Nigela muzyka Hendrixa . Typowe tremola grane przez Hendrixa , interpretowane strunami skrzypiec , ukazuja
pelnie duszy Nigela . Koncowe zagrywki wrecz prowokuja do przytupywania . Z wielka radoscia
muzycy graja koncowe frazy . Zakonczenie godne jest tej kompozycji . Oddechy uzmyslawiaja , z jakimi to muzycznymi wiatrami , przyszlo sie zmierzyc muzykom . Daje to obraz atmosfery obecnej w studio nagraniowym . Chec zmierzenia sie z muzyka Hendrixa , dojrzewala u Kennedy od dawna . Wiele koncertow muzyki klasycznej , muzyk okraszal koktajlem Hendrixa .
Plyta zostala nagrana miedzy 30 listopadem , a 2 grudniem 1998 roku. Daje to obraz zagrania wykonawczego zespolu muzykow .
1999 . Slawek m .