Witam nowegu usera
Je?li chodzi o Santan?, to wydaje mi si?, ?e to jednak nie efekty. W moim ulubionym wykonaniu Europy - z koncertu w Sydney - Carlos u?ywa bardzo ci??kiej (na oko) mahoniowej gitary o konstrukcji neck-thru, ze sta?ym mostem. Trudno wyobrazi? sobie gitar? lepiej przystosowan? do mega-sustainu. Je?li jednak pomy?le? chwilk? d?u?ej, to przecie? wielu gitarzyst?w graj?cych na gitarach typu strat (przykr?cany gryf, vintage tremolo, du?o l?ejsze drewno) osi?ga podobny efekt. Przyk?ad - m?j ukochany David Gilmour (mo?e nie najlepszy to przyk?ad, bo ten kolo gra na aktywnych pickupach, co te? ma znaczenie).
Oczywi?cie Efekty te? daj? swoje, nie wiem co to za sprz?t (nawet nie m?wcie, je?li wiecie, bo i tak nigdy nie b?dzie mnie na to sta?
). Na pewno Santana nie u?ywa tam kompresora (tak na moje ucho), za to distortion jest po prostu ob??dny. Sprawia ?e d?wi?k znacznie d?u?ej wybrzmiewa, ale wszystkie efekty tego typu dzia?aj? podobnie (z lepszym lub gorszym skutkiem).
W wypadku Santany najwa?niejsza jest jednak technika. W Europie wykorzystuje dwie:
Sprz??enie zwrotne - chodzi o to samo co w Sustainerze czy Ebow. Mocno rozkr?cony wzmacniacz, ustawiony do?? blisko sprawia, ?e fala akustyczna o du?ej energii pobudza drgaj?ce jeszcze struny. Mo?na w ten spos?b uzyska? prawdziwy never-ending-sustain. Technika ta jest trudna i wymaga du?ego do?wiadczenia. Takie balansowanie na granicy sprz??enia mo?e sko?czy? si? bardzo nieprzyjemnym piskiem czy hukiem, a w najgorszym wypadku uszkodzeniem wzmacniacza. Do tego trzeba dobrze zna? sw?j instrument i reszt? staffu, bo opr?cz po??danej przez nas pierwszej sk?adowej harmonicznej wyst?puje ich wiele wi?cej i ka?da jest w stanie wprawi? strun? w drgania. Mo?e to doprowadzi? do tego, ?e d?wi?k kt?ry us?yszymy b?dzie wy?szy o oktaw?, kwint? harmoniczn?, czy nawet dwie oktawy! Wp?ywa na to wiele czynnik?w, najwa?niejszym jest chyba akustyka sali.
Drugi u?ywany min. przez Santan? wybieg, to takie eine kleine oszustwo... Ustawia si? do?? d?ugi pog?os i manipuluje ga?k? g?o?no?ci w gitarze lub peda?em. Gramy na ?redniej g?o?no?ci; gdy d?wi?k zaczyna "zdycha?" podkr?camy go tak, by nie by?o s?ycha?, ?e cichnie; gdy g?o?no?? jest ju? na full skr?camy j? do zera, uderzamy d?wi?k jeszcze raz i szybko wracamy do ustawienia wyj?ciowego. Przy dobrym ustawieniu riverbu szybko mo?na doj?? do wprawy.
Pozdro