Recenzja płyty The Ceez - "O chłopcu polskim" na portalu Wyspa.FM napisana przez Macieja Janiszyna.
"The Ceez udowadnia zaś tą płytą to, iż należy do absolutnie najściślejszej czołówki najbardziej kreatywnych artystów młodego pokolenia w naszym kraju."
http://wyspa.fm/albumy/126574/o-chlopcu-polskimO chłopcu polskim
Na przestrzeni ostatnich lat druga połowa lipca wiąże się zawsze nieodłącznie z premierami albumów muzycznych, poświęconych, w bardziej lub mniej bezpośrednim stopniu, kolejnej rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. W tym roku również mamy okazję podziwiać szereg wydawnictw poświęconych temu jakże ważnemu wydarzeniu w historii naszego kraju, oferujących nam współczesne wersje powstańczych pieśni i wierszy, będących muzycznym i literackim symbolem tamtych czasów. Jedną z takich płyt jest niezwykle intrygujący album pt. "O Chłopcu Polskim", stworzony przez The Ceez i poświęcony osobie Krzysztofa Kamila Baczyńskiego...
The Ceez, (właśc. Peter Ceez Okrasa) - utalentowany polski wokalista, kompozytor i producent muzyczny, podjął się tym albumem próby ukazania muzycznego, słownego i niezwykle emocjonalnego portretu najsłynniejszego poety Powstania Warszawskiego, ukazując jego wiersze w postaci intrygujących i zróżnicowanych gatunkowo kompozycji muzycznych. Kompozycji, składających się na piękną, inteligentną, poetycką opowieść o jakże krótkim i dramatycznym życiu Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Co ważne, artysta ten sięgnął nie tylko po najsłynniejsze "wojenne" dzieła poety, ale także i wiersze pochodzące z przed wojny, a ukazujące sobą zupełnie inną twarz młodego wieszcza, przepełnioną marzeniami, młodzieńczą pasją i wiarą w szczęśliwą przyszłość...
Jak już wspominałem powyżej, pod względem muzycznym album ten prezentuje się niezwykle zróżnicowanie, a przez to i bardzo ciekawie. Znajdziemy tu bowiem m.in. rock, pop, jazz, elektronikę, funky, ale też i potężną dawkę poezji śpiewanej w jak najbardziej nowoczesnej wymowie. W ogóle płyta ta jest na wskroś nowoczesna, oparta na współczesnych brzmieniach, odważnych i zaskakujących aranżacjach i bardzo widocznych tutaj radości i przyjemności grania, nie ograniczanego żadnymi ramami i granicami gatunkowymi. Efektem tego jest blisko godzinna podróż do muzycznej poezji sprzed lat, brzmiącej tak jakby powstała tu i teraz i była autorem współczesnego, nowatorskiego i bardzo utalentowanego autora tekstów. I można pokusić się tu o stwierdzenie, iż The Ceez odkrywa przed nami tą płytą Krzysztofa Kamila Baczyńskiego zupełnie na nowo...
Album ten powstał przy współpracy z wieloma znakomitymi muzykami polskiej, jak i również światowej sceny, których talent i instrumentalna wirtuozeria uczyniły tę płytę wyjątkową i magiczną pod względem brzmieniowym. Wystarczy tu wspomnieć m.in. choćby o takich tuzach sceny, jak Ken Fradley, Michael Norfleet, Pureric Lewis, Mark Maension, Albert Pakuszewski, Walton "Ziggy" Miller, Michał Fijalski, Darek Wawrzyniak, czy też Witold Furmańczyk, by mód docenić pełnię składu i skalę talentu ekipy pracującej nad tym albumem. Gitary, fortepian, bębny, instrumenty dęte i elektronika tworzą tu wspólnie niezwykle bogatą muzyczną całość, której słuchanie jest nie tylko intrygujące, ale też po prostu jak najbardziej przyjemne.
Na płycie tej usłyszymy 12 świetnych kompozycji, zarówno w postaci spokojniejszych, jak i bardziej żywiołowych utworów. I tak oto do tego pierwszego grona można zaliczyć tu m.in. subtelną kompozycję pt. "Stuletni wieczór", enigmatyczny i niepokojący w swym charakterze numer pt. "Słowa do deszczu", emocjonalny, niezwykle skromny i metafizyczny w swym brzmieniu utwór "Już nie pamiętam", czy też okraszoną pięknymi dźwiękami gitary "Elegię o... (chłopcu polskim)"... Z kolei bardziej rockowe, a nawet z lekka punkowe klimaty, usłyszymy w takich piosenkach jak: świetnie zaaranżowanym i bardzo rockowym w swej drugiej części utworze pt. "Erotyk", wyrazistym, punkowym numerze pt. "Drzewa", czy też wieńczącym ten album, przejmującym swoją warstwą tekstową i zachwycającym brzmieniem kawałku pt. "Śmierć". Ponadto na osobne słowa wyróżnienia i docenienia zasługują tu zaś takie kompozycyjne perełki, jak chociażby mocno jazzowa "Wiosna", pięknie bluesowa "Warszawa" i okraszona cudownymi dźwiękami trąbki w tle kompozycja pt. "O mój Ty smutku cichy"...
Płyta "O Chłopcu Polskim" to piękny, inteligentny, doskonale pomyślany, jak i też perfekcyjnie skonstruowany pod kątem instrumentalno/wokalnym album muzyczny, będący godnym hołdem współczesnego artysty dla równie wyjątkowego artysty, jakim to był Krzysztof Kamil Baczyński - kulturowy symbol Powstania Warszawskiego. I chyba najważniejsze w przypadku tego albumu jest właśnie znaczenie pojęcia "współczesny", gdyż oferuje nam on sobą spojrzenie na twórczość i życie tego tragicznego poety w na wskroś nowoczesny sposób, który ma szansę przemówić, dotrzeć i zainteresować także i młodego słuchacza. The Ceez udowadnia zaś tą płytą to, iż należy do absolutnie najściślejszej czołówki najbardziej kreatywnych artystów młodego pokolenia w naszym kraju.