autor: Corvus » marca 20, 2006, 1:50 pm
Standardowo harmonijka zajmuje si? dogrywaniem do wokalu, wype?nianiem, czy zagrywaniem sol?wek. Jednak nale?y pami?ta? o wspania?ych utworach jakie powsta?y w okresie harmonijkowania, gdzie to w?a?nie harp robi? melodi?, lub podk?ada? lini? basow?. Oczywi?cie wielu z was mo?e nie by? zainteresowanym takim wykorzystaniem harmonijki, ale zach?cam si? do zapoznania si? z tym aspektem u?ytkowania instrumentu.
Harmonijka Luisa Mayera, czyli gitarzysty Littre Walera zagra? na harmonijce melodi? basow? w „Just Wailin”, czy te? utw?r Roda Piazzy, „The upsetter”, lub „Telephone blues” Mischocha.
No ale przejd?my do przyk?ad?w. Jako ?e zamieszczona tutaj tabulatura ma w pewien spos?b imitowa? zapis nutowy dlatego te? ustalmy ?e ka?da, poszczeg?lna linia, b?dzie odpowiada?a jednemu taktowi.
Przyk?ad pierwszy.
To jest prosty podk?ad do bluesa, zbudowany na arpeggio, bardzo ?atwy do zagrania, gdy? podci?g wyst?powa? b?dzie jedynie w takcie odpowiadaj?cym V7.
Metrum to 4/4
-2 -3 -4 5
-2 -3 -4 5
-2 -3 -4 5
-2 -3 -4 5
4 5 6 -6
4 5 6 -6
-2 -3 -4 5
-2 -3 -4 5
-1 -2’ -3’’ -3
1 2 3 -3’’
-2 -3 -4 5
-2 -3 -4 5
Ca?o?? nale?y gra? r?wnomiernie, gdy? ka?dy d?wi?k winien by? ?wier?nut?. Jak pewnie sobie przypominacie, spotkali?cie si? ju? z lini? basow? w ci?gu pisania KnowHow. Lini? tak? by?o przecie? boogie z pocz?tku ca?ego w?tku.
Przyk?ad drugi:
Metrum dalej utrzymywa? b?dzie si? w 4/4 i ci?gle jedna linia odpowiada dla jednego taktu, ale wprowadzimy pewn? zmian? do linii basowej z przyk?adu pierwszego, gdy? po ka?dym d?wi?ku kt?ry tam wyst?powa?, dodamy akord, lub jego imitacj?. Ka?dy d?wi?k jest teraz ?semk?.
-2 -12 -3 -123 -4 -1234 5 -123
-2 -12 -3 -123 -4 -1234 5 -123
-2 -12 -3 -123 -4 -1234 5 -123
-2 -12 -3 -123 -4 -1234 5 -123
4 1234 5 2345 6 3456 -6 3456
4 1234 5 2345 6 3456 -6 3456
-2 -12 -3 -123 -4 -1234 5 -123
-2 -12 -3 -123 -4 -1234 5 -123
-1 -12 -2’ -12 -3’’ -123 4 123
4 1234 5 2345 6 3456 -6 3456
4 1234 5 2345 6 3456 -6 3456
4 1234 5 2345 6 3456 -6 3456
Przyk?ad trzeci:
Znowu skorzystamy z podobnej linii basowej, jednak znowu dokonamy na niej pewnej wariacji. Zmiana b?dzie dotyczy?a tego ?e ka?dy d?wi?k gra? b?dziemy dwa razy, przez co uzyskamy bardzo swinguj?cy efekt. Ka?dy d?wi?k jest teraz ?semk?, metrum dalej 4/4, a linijka odpowiada taktowi.
-2 -2 -3 -3 -4 -4 5 5
-5 -5 5 5 -4 -4 -3 -3
-2 -2 -3 -3 -4 -4 5 5
-5 -5 5 5 -4 -4 -3 -3
4 4 5 5 6 6 -6 -6
7 7 -6 -6 6 6 5 5
-2 -2 -3 -3 -4 -4 5 5
-5 -5 5 5 -4 -4 -3 -3
-1 -1 -2’ -3’’ -4 -4 4 4
1 1 2 2 3 -3’’ -2 -2’’
-2 -2 -3 -3 -4 -4 5 5
-5 -5 5 5 -4 -4 -3 -3
Przyk?ad czwarty.
Metrum 4/4, d?wi?ki s? ?semkami. Do swinguj?cego brzmienia dodajmy akordy i ich imitacje.
-2 -12 -3 -123 -4 -1234 5 2345
-5 -2345 5 2345 -4 -1234 -3 -123
-2 -12 -3 -123 -4 -1234 5 2345
-5 -2345 5 2345 -4 -1234 -3 -123
4 1234 5 2345 6 3456 -6 3456
7 4567 -6 -3456 6 3456 5 2345
-2 -12 -3 -123 -4 -1234 5 2345
-5 -2345 5 2345 -4 -1234 -3 -123
-1 -1 -2’ -3’’ -4 -4 4 4
1 1 2 2 3 -3’’ -2 -2’’
-2 -12 -3 -123 -4 -1234 5 2345
-5 -2345 5 2345 -4 -1234 -3 -123
CDN…