02 kwietnia o godzinie 20 w zielonogórskim przybytku bluesowym PIEKARNIA CICHEJ KOBIETY, za sprawą Zielonogórskiego Ośrodka Kultury AMFITEATR wystąpi wyjątkowa osobistość światowego bluesa SUGAR BLUE
Tak o SUGAR BLUE, laureacie nagrody GRAMMY pisał Chicago Magazine w lutym 2010.
"Blues chicagowski może i jest znany na całym świecie, ale niewielu muzyków zjechało pół świata, aby się przekonać, jak daleko dotarła ta muzyka. Wyjątkiem jest sześćdziesięcioletni Sugar Blue, sławny innowator harmonijki ustnej i laureat nagrody Grammy, który doskonalił swój warsztat pod okiem mistrzów South Side: James’a Cotton’a, Big Walter Horton’a czy Juniora Wells’a. Sugar Blue (prawdziwe nazwisko James Whiting), przez większa cześć roku podróżuje po Europie swoim kamperem, występując na wielkich festiwalach i w małych klubach.
Chociaż cały czas w trasie, Sugar Blue znalazł w końcu trochę wolnego czasu, aby nagrać swoją pierwszą od trzech lat płytę – Treshold (wyd. Beeble Music), która ukazała się w lutym 2010. Pomimo jego bluesowych korzeni, wokal, teksty i kompozycje z nowej płyty, bardziej przypominają soulowo-funkowe protest songi z albumów grup War lub Sly & the Family Stone. W jednym z utworów śpiewa: „Nazywają to wojną, ja nazywam to morderstwem/ morderstwem pierwszego stopnia.” Pisze o tym, co sam przeżył służąc w Wietnamie w latach 1970 – 1973. „Żyjemy w dwudziestym pierwszym wieku – na pewno istnieją lepsze sposoby, aby rozwiązać nasze problemy” – mówi. „Tylu młodych ludzi straciło życie w tak błahej sprawie. Wśród nich mogła być osoba, która znała lekarstwo na raka. Na myśl o tym, krwawi mi serce.”
Pomimo zdobywania szlifów przy boku najwybitniejszych chicagowskich wirtuozów, płynność, tempo oraz precyzja z jaką gra na harmonijce wywodzi sie z tradycji bepopowych, saksofonistów i waltornistów, których poznał jak dobrze zapowiadający się muzyk w Apollo Theatre w nowojorskim Harlemie, gdzie dorastał. W czasach świetności Apollo Theatre, jego matka pracowała tam jako tancerka. Gdy Sugar był niemowlakiem, raz przyprowadziła do domu znajoma – Billie Holiday.
Jako młodzieniec, Blue grał na żywo i w sesjach studyjnych z Bobem Dylanem, Frankiem Zappa i przede wszystkim z Rolling Stones’ami, którzy zatrudnili go do pracy nad trzema płytami: Some Girls, Emotional Rescue, Tattoo You – podczas gdy mieszkał w Paryżu. Niewielu muzyków spoza Stones’ow może poszczycić się popisowa solówka w jednym z ich utworów zaliczanych obecnie do klasyki muzyki rozrywkowej. Sugar Blue jest jednym z nich – rozgrzane dźwięki harmonijki z „Miss you” należą właśnie do niego. „Nikt z nas, nawet Mick, nie miał pojęcia, jak wielka będzie ta płyta” – mówi.
Stonesi zaprosili Blue do wzięcia udziału w ich trasie koncertowej, ale ten postanowił wrócić do Chicago. I nigdy nie żałował tej decyzji: „dało mi to możliwość studiowania na akademii muzycznej, która obejmuje setki lat i rozciąga się od Chicago po Mississipi, po wybrzeża Afryki i jeszcze dalej."
warto także wymienić znaczące pozycje gdzie SUGER BLUE możemy znaleźć. A są to:
Victoria Spivey - Spivey's Blues Parade [Spivey, 1965]
Johnny Shines - Too Wet To Plow [Blue Labor 1975]
Louisiana Red - Red Funk & Blue [Black Panther 1978]
The Rolling Stones - Some Girls [Rolling Stones June 1978]
The Rolling Stones - Emotional Rescue [Rolling Stones June 1980]
Willie Dixon - Willie Dixon: Live (Backstage Access) [Pausa 1985]
Eddie Clearwater - Flimdoozie [Rooster Blues 1986]
Willie Dixon - Hidden Charms [Capitol, September 1988]
Brownie McGhee - Rainy Day [Tomato 1989]
Roosevelt Sykes - Music Is My Business [Blues Alliance September 1990]
Son Seals - Living in the Danger Zone [Alligator 1991]
Bob Dylan – The bootleg series
The Rolling Stones - Jump Back: The Best of the Rolling Stones 1971-1993 [Alex,November 1993]
Hiram Bullock - World of Collision [Big World June 1994]
The Rolling Stones - Tattoo You [Virgin July 1994]
Brownie McGhee - Blues Is Truth [Blues Alliance May 1996]
Lonnie Brooks - Road House Rules [Alligator July 1996]
Lonnie Brooks - Deluxe Edition [Alligator October 1997]
Louisiana Red - The Blues Spectrum of Louisiana Red [JSP April 1998]
Stan Getz - Riviera Concert [Jazz Time June 1999]
Roosevelt Sykes - Music Is My Business [Charly July 1999]
Stan Getz - Immortal Concerts: Autumn Leaves [Giants of Jazz February 2000]
Melvin Taylor & the Slack Band - Bang That Bell [Evidence April 2000]
Rico McFarland - Tired of Being Alone [Evidence June 2001]
Johnny B. Moore - Born in Clarksdale Mississippi [Wolf October 2001]
Pojawia się on także w kompilacjach
Various Artists - The Alligator Records 25th Anniversary Collection -1996
Various Artists - A Celebration Of Blues: Great Blues Harp - 1996
Various Artists - Essential Blues Harmonica - 1997
Various Artists - A Celebration Of Blues: Great Blues... - 1997
Various Artists - Cover You: The Rolling Stones Songbook - 1998
Various Artists - National Geographic- Destination: Chicago - 2001
Various Artists - Blue Xmas: Christmas Blues Instrumentals - 2001
Various Artists - Hey Bo Diddley: A Tribute - 2002
Various Artists - Crucial Harmonica Blues - 2003
Na tym koncercie koniecznie trzeba być
Bilety w cenie 70 zł, w dniu koncertu 80 zł do nabycia: www.abilet.pl, ZOK, MUZART, Bumtarara, AT Skowronek