To jaką pojemność kondensatora zastosujemy wpływa na to, jak szybko załamuje się krzywa przenoszonych częstotliwości w górnym rejestrze. Im większa pojemność tym obcięcie bardziej drastyczne, czyli bardziej gwałtowna reakcja na ruch potencjometrem 'Tone'. Czy na słuch można rozpoznać kondensator? Z całą pewnością NIE. Ale nie dlatego, że to nie wpływa na brzmienie, ale dlatego, że w każdej gitarze, z każdym pickupem, każdym potencjometrem będzie inaczej.
Wszyscy znają B.B.Kinga. Zajrzyjcie na stronę i zobaczcie jakie kondy są w jego słynnej "Lucille". Król zastosował przełącznik, którym można obok standardowego 'Tone' wybrać różne kondensatory, niektóre dodatkowo bocznikowane rezystorami. Jest tam nawet jakaś dodatkowa cewka indukcyjna, czyli możliwość obcinania nie tylko góry, ale i dołu. Czego to dowodzi? Tego, że czasem pasują jedne, a czasem inne pojemności, a czasem... trudno się zdecydować.
Oczywiście cały układ gitary jest dość prosty i można łatwo rozważyć go jako układ RLC (rezystancja-indukcyjność-pojemność). Oczywiście kondensatory mają jak to powiedział druciki reaktancje pasożytnicze (żaden kondensator nie jest czystą pojemnością elektryczną, kondensatory na wyższe napięcie z reguły są mniej "idealne"), które w tym układzie należałoby uwzględnić. Tak samo jak pojemności między uzwojeniami cewek przetworników, między ścieżką, a obudową potencjometru, między przewodami wewnątrz gitary, a folią ekranującą, pojemność kabla między gitarą, a piecem... Nie popadajmy jednak w przesadę! W większości nie da się tego zarejestrować na słuch. Nie dajmy się zwariować.