autor: Crossroads » sierpnia 7, 2004, 4:31 pm
Hej, Hej, "?LIZGACZE"!
No i bardzo dobrze ,ze w tym temacie "zbudzi?em " Was ze snu.
SLIDE to tak smaczna technika,?e po niej nie chce si? ,lub nie ma ochoty sie na inne brzmienie gitary.
OLO wymieni? tu bardzo wa?n? posta? Chicago Blues-Hound Dog TAYLORA.
Znam jego wszystkie p?yty, nawet te dwa surowe koncerty wydane przez Wolf Rec. W?a?nie ukaza?a si? nowa na Alligatorze przynosz?ca niepublikowane dot?d utwory studyjne i koncertowe, z lat 1971/73/74/75 o nazwie "Released The Hound" . Dla fan?w "house rockin` boogie" a wi?c jak wspomnia? OLO-tanecznej odmiany boogie, rzecz pe?na mi?ych niespodzianek. Drapie?na surowo?? i przesympatyczne rozko?ysanie w jednym!
Ale! Drodzy moi slide`
owcy. Gra Theodore Roosevelta (Hound Dog Taylora) jest bardzo prosta z punktu widzenia techniki i operowania brzmieniem. Hound gra? zawsze na tej samej gitarze i brzmia? w ka?dym prawie z utwor?w tak samo.
Jego wyst?py i ogromna si?a i ?ar bij?ce z jego muzyki s? jednak nie do przecenienia.
To co pisze A.J. to zaledwie szczyt "g?ry lodowej " jego szale?czych wyst?p?w.
Jak ju? jeste?my przy firmie Alligator-doko?czmy spraw? slide.
LIL`ED WILLIAMS & the Blues Imperials!
To jakby ?ywcem przeniesienie tego co gra? inny bardzo roots i chicago sound graj?cy J.B.HUTTO.
LIL`ED ??czy sw? gr? dokonania swego wuja (J.B.HUTTO) wraz z rozpieraj?c? energi? wyst?p?w i ?ywio?owo?ci H.D.TAYLORA.
Wszystkie jego p?yty wyda? Alligator i jest to ju? "solidna szko?a" Chicago & Boogie Sound. To najprawdziwsze wsp??czesne (i aktualne!) wydanie tego co najcenniejsze w slide tych dwu w/w zas?u?onych slide-gitarzyst?w.
Energia bij?ca z KA?DEJ jego p?yty(jest ich kilka!) jest ogromna. Technika gry wr?cz czaruj?ca, ?ar i ogie? powalaj?ce.
Ale! To wszystko si? mie?ci w chicagowskim blues & boogie, a nie wszyscy lubuj? si? do ko?ca w tym stylu.
Kolejnym wartym odnotowania z kronikarskiego "obowi?zku"( tu: przyjemno?ci!) graj?cym slide -jest wspomniany J.B.HUTTO.
To bardzo stylowy i jednoznacznie umieszczony w chicago bluesie gitarzysta.
Warte s? polecenia jego p?yty dla Delmark, i wiele w Europie ukaza?o sie nak?adem austriackiego Wolf Rec. Jest te? p?yta wydana przez Evidence jak i przez francuski Black& Blue. J.B. HUTTO chyba w 1982(lub 83-nie pami?tam) wyst?pi? na dwu koncertach w stolicy i Katowicach.
Podaj? to tylko orientacyjnie, bo nie jest to stylistyka w jego grze jaka? innowacyjna. Po prostu solidne granie-bez fajerwerk?w.
W stajni Alligatora wydaje swe p?yty wci??, wspomniany wcze?niej przez A.J. Australijczyk, czyli Dave HOLE.
Gra on inn? technik? ni? tu w/w przeze mnie inni muzycy.
SLIDE w jego wykonaniu jest wykonane nie z "podchwytem" d?oni i palc?w jak u wi?kszo?ci graj?cych slide, u?o?onych na gryfie gitary, lecz jego d?o? z rurk? przesuwa si? po prostu u?o?ona "nad" gryfem gitary.
Daje to zupe?nie inne mo?liwo?ci tzw. ca?o?ciowego przyciskania strun rurk?.-, osi?gaj?c zupe?nie inne brzmienia i alikwoty dobywane ze strun.
Warto przes?ucha? r?wnie? i jego wszystkie p?yty(cz??? wyda? Alligator z dystrybucj? ?wiatow?, a cz??? na Europ? jest tylko osi?galna przez francusk? DixieFrog Rec.
Dave Hole nie do ko?ca gra chicago blues&boogie-jest wi?c nieco (z punktu muzycznego dla europejskiego odbiorcy) "strawniejszy", poza tym gra te? bluesrockowo jak i stosuje artykulacj? sensu stricte rockow?.
To narazie tyle o graj?cych i wydanych przez Alligator slajdowcach.
W Chicago wa?n? rol? wype?nia? kuzyn Johna Lee Hookera-Earl HOOKER.
Earl gra? na dwugryfowym Gibsonie z obni?onymi progami (wa?na cecha dla gitary s?u??cej do techniki slide!).
Zaczyna? jeszcze w latach 50-tych z Jr.Wellsem, by potem jego s?awa rosn?ca z roku na rok umo?liwi?a mu nagrywanie solowych album?w.
Warte jego przes?uchania s? dwie p?yty (CD) wydane przez Arhoolie i jedna przez MCA. jedna z nich by?a fachowo opisana w jednym z wcze?niejszych numer?w Tw?j Blues.
Kolejnym wartym odnotowania slajdzist? z Chicago by? John LITTLEJOHN.
Jego p?yty nagrane przez brytyjsk? JSP i Jima O`Neila s?ynn? Rooster Blues (tu z plejad? gwiazd chicagolat 70 i 80).
Zostawmy ju? muzyk?w slide z kr?g?w Chicago.
W <bluesie akustycznym> ogromne pole do popisu i wiele nagra? pozostawi? po sobie Johnny SHINES.
To on gra? w jednym z najwa?niejszych utwor?w Big Walter HORTONA (hca) zatytu?owanym "Brutal Hearted Woman".
Po latach jego ?piewny styl gry i jego slide mo?na s?ucha? na wielu p?ytach CD.
Ot cho?by wydanej w 2001r. przez Westside p?ycie przynosz?cej ten okres wsp?lpracy z Hortonem a zatytu?owanej " Evening Shuffle-The Complete J.O.B. Recordings 1952-53".
czy innej wydanej na CD w 1994r. nak?adem Testament Rec. a przynosz?cej jego (Shinesa) dalsz? i ju? p??niejsz? wsp??prac? z Hortonem z lat 1966 i 69 a zatytu?owan? "J.SHINES with B.W.Horton".
Warte s? polecenia dla chc?cych "studiowa?" technik? akustycznego slide inne p?yty SHINESA.
"Standing At The Crossroads" z 1970r.wydanej w 1995r. przez Testament,
czy ?wietnej,koncertowej(z 1971r) wydanej przez Rounder a o tytule "Hey Ba Ba Re Bop".
Id?c "?ladami" wskazanymi przez P.Szyma?skiego, warto Wam drodzy "?lizgacze akustyczni" poleci? dwie p?yty CD wydane przez Sony/Columbia-Legacy, a zatytu?owane "The Slide Guitar-Bottles,Knives & Steel". vol.1 i vol.2. Wydane w serii Roots`n`Blues przynosz? ogromne bogactwo styl?w i sposob?w wydobywania brzmie? akustycznego slide historycznych i bardzo wa?nych dla tego sposobu gry wykonawc?w takich jak Sylvester WEAVER; Walter BEASLEY;BARBECUE BOB;Blind Willie JOHNSON;Blind Willie McTELL;TAMPA RED;Charley PATTON;Blind Boy FULLER; LEADBELLY:Casey Bill WELDON;Buddy WOODS;Bukka WHITE;Son HOUSE;Buddy MOSS;Sam MONTGOMERY;Robert HICKS;
Te dwie p?yty przynosz? ka?da po 20 utwor?w przedstawiaj?cych r??ne style i techniki grania. To oczywi?cie w nurcie gitary akustycznej.
Wydaje si? ,?e w tej chwili najwi?ksz? ,l?ni?c? jasnym blaskiem
GWIAZD? slide lub jak kto woli bottleneck pozostaje niekwestionowany ...
SONNY LANDRETH.
Jego dokonania s? i pozostaj? najwa?niejszym drogowskazem slajdowej maestrii w wr?cz nieosi?galnym brzmieniowo i technicznie (tak akustycznie jak i elektrycznie) oraz muzycznie, majstersztyku w szeroko rozumianym mainstreamie tak bluesowym jak i folkowym a nawet Zydeco pomieszanego z Cajun
Stosowanie r??nej i czasami wr?cz niezwyk?ej artykulacji, w po??czeniu z w?a?ciwie ustawionym "piecykiem" i r??nymi technikami kostkowania i palcowania oraz fenomenalna wr?cz "czu?o??" muzyczna, stawiaj? tego Muzyka na pierwszym miejscu w?r?d graj?cych dzi? czynnie slajdowc?w.
Jego percepcja i wr?cz wirtuozerska wizja slide zapewnie pozostanie bardzo d?ugo niedo?cig?a dla wielu innych znakomito?ci slide gitary.
Brzmieniowo podobny i technicznie r?wnie bieg?y -znany Wam m?odzieniec- Derek TRUCKS, pomimo ?wietnego i ?atwo ju? rozpoznawalnego brzmienia, wci?? podkre?la jak? wielk? rol? w jego grze slide odegra?o dwu stylistycznie nieco odmiennych gitarnik?w- DUANE ALLMAN i SONNY LANDRETH.
Derek ma kilka znakomitych ( i bardzo slajdowych) p?yt. Warte odnotowania s? "Out Of The Madness" ; "Joyful Noise" i "Soul Serenade".
Cho? nie do ko?ca bluesowe(szczeg?lnie ta ostatnia) to warto si? z nimi zapozna?, by us?ysze? co ten m?odzieniec NA SWOICH p?ytach ma do zagrania, bez podporz?dkowania si? pewnej ustalonej stylistyce w ALLMAN BROTHERS BAND. To i tak mi?d na slajdowe uszy!
Z innych slajdowc?w, gitarowc?w warto odnotowa? te? dokonania brytyjczyka ,ci?gle niedocenianego-Micka TAYLORA.
Ale i r?wnie? Kim SIMMONS i Ray COODER s? wa?nymi (nie doko?ca graj?cy tylko slajdem) gitarzystami.
To oczywi?cie nie wszyscy slajdzi?ci.
Ale poniewa? link jest na stronie muzycznej, napisa?em tylko o tych ktorzy NAJWI?CEJ WNIE?LI do rozwoju tej techniki i ktorych ju? za dokonania zrealizowane i te kt?re jeszcze przed nimi s? (Landreth i Trucks) warto s?ucha?, podgl?da? i obserwowa?. Reszcie nic przecie? nie mo?na zarzuci? , bo graj? tak jak serce i dusza i d?onie im podpowiadaj? .
Ta wymieniona przeze mnie liczba slajdowc?w TO G?RA LODOWA GITARY SLIDE.
Je?li nie wymieni?em tu kogo? przez kogo? z Was kochaj?cych za SLIDE, to dlatego ,?e g??wna my?l jaka mi przy?wieca?a, to wskaza? tych co dla slide uczynili i czyni? najwi?cej.
Ale przecie? temat nie jest zamkni?ty i mi?o bedzie poczyta? inne spojrzenia, os?uchania i dywagacje na ten jak?e interesuj?cy temat.
LESZKU VOODOO-Tobie to co tu napisa?em dedykuj? z ca?ego serca-w podzi?ce za wywo?anie tego mi?ego memu sercu tematu.
Wszystkim czytaj?cym z przymru?eniem oka.
Pozdrawiam zdrowo, bluesowo i slajdowo.
{ copyright by CROSSROADS } -ha,ha, ha.
to hejah!