Marek Garztecki rozmawia z Dee Dee Bridgewater
http://www.afryka.org/index.php?showNewsPlus=635
- bardzo ciekawy wywiad.
Zacytuje fragmencik nie do końca chyba legalnie:
MG: Dotychczas tworzyła Pani projekty muzyczne poświęcone konkretnym wykonawcom czy stylom. Czy ten, nawiązujący do muzyki afrykańskej, różni się jakościowo od poprzednich?
DD: Po o pierwsze, mówmy tu o muzyce Mali a nie muzyce afrykańskiej. Muzyka afrykańska jest niezwykle różnorodna a ja byłam wyłącznie w Mali i to zaledwie trzy razy. Mogę jednak powiedzieć, że z pewnością istnieje silny związek pomiędzy muzyką malijską i amerykańskim bluesem i jazzem. W moim odczuciu blues i jazz wyrosły z muzyki malijskiej. Dziś reprezentują one różne gałęzie tego samego drzewa. Gdy Afrykanie zostali porwani do Ameryki jako niewolnicy, zabrali też ze sobą swoje tradycje i te tradycje można ciągle odnaleźć w muzyce jazzowej. Niektóre instrumenty jazzowe są kontynuacją instrumentów malijskich, na przykład bandżo, to nowa forma tradycyjnego instrumentu zwanego ngoni, harfa nawiązuje do afrykańskiej kory, zestaw perkusyjny, to połączenie bębnów sabar i dum-dum.