Mistrz nad mistrzami zdecydował się udzielić kilku porad adeptom sztuki grania chromatychnego na harmonijce diatonicznej.
Skromnie , rzeczowo i bez zbędnych mistyfikacji.
Wszystkim którzy nie znaja jego muzyki (a sa tacy ???) na początek poleciłbym płytę Trio Globo o tym samym tytule. Jest to najlepszy dowód na to, że overblow mozna wykorzystywac z wielka korzyscia dla strony muzycznej utworu , a nie tylko jako metodę wydobycia dżwięku.
Jak powiedział Milteau " ...w tym drugim przypadku chromatyk brzmi lepiej " .
Zresztą możecie usłyszeć sami, ze Levy jest chyba jedynym harmonijkarzem na świecie który zwyczjnie NIE FAŁSZUJE ( najwyżej w niewielkim stopniu odbiega intonacyjnie )przy wykorzystaniu techniki overbendingu - czego nie mozna powiedziec o wielu innych ....
Artykul w wersji oryginalnej znajduje się tu
CZĘŚĆ PIERWSZA Z TRZECH
Jak uzyskać overblows i overdrows . *1)
Wielu ludzi przysyła do mnie e-mail'e pytajac jak uzyskać overblow i overdraw. Dlatego uznałem, że powinienem naprawdę przedstawić któtkie podsumowanie tutaj na stronie internetowej, jak to zrobić.
Na video „ New Directions for Harmonica” zjamuję się tą sprawą oraz wolę uczyć tego na żywo, ale pomimo wszystko, oto jest.
Po pierwsze to żałuję, że użyłem terminu „overblow”. W 1970 wpadłem na pomysł by to tak nazwać gdy zapytałem pewnego sksofonistę co ja robię. Myślał on, że przedmuchuję (overblow) flażolety z serii dźwięków naturalnych tak jak się to robi na instrumentach dętych jak saksofon, trąbka, flet itd.
To nie było to. Określenie to sugeruje również fałszywe wrażenie, że musisz dmuchać lub wciagać powietrze mocniej by w ten sposób wydobyć dźwięk. Nie, nie musisz. To jest po prostu inny rodzaj podciągu *2) , i jeśli harmonijka jest odpowiednio przygotowana – stoiki są tak blisko jak to tylko możliwe – nie musisz dmuchać mocniej. Overblows i overdraws dostarczją instrumentaliście wszystkie te dźwięki których w harmonijce diatonicznej „brakuje”.
Modyfikacja stroików
Jeśli zachodzi taka potrzeba modyfikacja stroików nie jest taka trudna. Najpierw zdejm osłony. Stroiki wdechowe znajdują się na zewnątrz dolnej płytki stroikowej *3) – możesz dogiąć je używajac paznokcia. Jeżeli zaś potrzebujesz nacisnąć je w drugą stronę, możesz sięgnąć od środka używając małego śrubokręta zegarmistrzowskiego, wykałaczki, itp. i w ten sposób wypchnąć je z powrotem.
Stroiki wydechowe znajdują się od środka górnej płytki stroikowej. Sięgnij od środka i popchnij je w górę bliżej płytki stroikowej i popchnij je ku dołowi by je z powrotem oddalić. Są jeszcze inne rzeczy które można zrobić ze stroikami aby uczynić overblow i overdraw łatwiejszymi, to jest jednak najbardziej podstawowa i najwazniejsza rzecz. *4)
Wszystkie stroiki są lekko wygięte tak by były blisko w miejscu zamocowania i lekko unosił się na końcach. Jest bardzo ważne by zapewnić to ugięcie.
Podciągi (Bends)
Pozycja języka i kształt jamy ustnej wytwarzają rezonanse które pozwalają grającemu podciągnąć ( w tradycyjnym stylu obniżyć dżwięk – przyp. tlum.), overblow lub overdrow dźwięk.
W jamie ostnej i gardle musi występować podciśnienie dla skutecznego ugięcia dźwieku, tak że nos musi być zamknięty dla każdego rodzaju podciągu.( Większość grających robi to w naturalny sposób, ale pomyślałem żeby o tym wspomnieć.)
Będę zakładał, że każdy z czytających wie jak wykonać podciąg. W standartowym podciągu grający może boniżyć brzmienie wyżej nastrojonego stroika danego kanału tuż ponad dźwięk niżej nastrojonego stroika na tym samym kanale. Na przykład na harmponijce „C” ( odtąd będę się odnosił do tej harmonijki) możesz obniżyć dźwięk na wdechu na pierwszym kanale (D) w dół tuż ponad dźwięk pierwszy na wydechu (C), tak że dźwięk obnizony to Cis / Des. ( Enharmonicznie to samo – przyp.tlum.)
Dzieje się tak w przypadku wszystkich podciągów. Np. na kanale 2 na wdechu jest G, a wydech to E czyli interwał tercji małej pomiędzy nimi. Czyli, że możesz obniżyć drugi kanał na wdechu (o pół tonu) na Ges/Fis i ( ocały ton) na F.
Jedynymi stroikami których brzmienia naprawdę nie można obniżyć są: piaty kanał na wdechu i siódmy na wydechu, a to dlatego, że oba są o pół tonu wyżej niż ich sąsiednie stroiki dla tego samego kanału.
Możesz ugiąć ich brzmienie trochę, ale porówwnując do stroików w innych kanałach to nie ma na to wiele miejsca.
Sposób w jaki podciąg działa fizycznie wygląda tak, że wyżej brzmiący stroik obniża swoje brzmienie w pierwszej części podciągu , a następnie niżej brzmiący podnosi się do góry przez jego resztę.
Brzmi to dziwnie, to naprawdę działa w ten sposób. Rozbierz harmonijkę na części, spróbuj podciągu przed lustrem i obserwuj stroiki. Do podciągu potrzeba dwóch stroików.
Dopóki grjący nie potrafi grać podciągów płynnie na wdechu i wydechu ( kanały 7-10 - przyp.tłum.)
nie powinien próbować overblow czy overdraw. Powinien się także nauczyć nazw wszystkich dżwięków które osiąga z pomocą podciągu, w późniejszym etapie to naprawdę pomoże.
(Granie dźwięków na klawiszach, podczas podciągów jest dobrym sposobem na sprawdzenie wysokości dźwięku wydobywanego tą metodą).
cdn.