Tak zwane overblow to typ podci?gu, w kt?rym poruszamy tylko jednym stroikiem, co pozwala na podniesienie d?wi?ku. Mo?na je wykonywa? sukcesywnie na wszystkich harmonijkach, we wszystkich 12 tonacjach.
Jest to skomplikowana i zaawansowana technika kt?ra wymaga od nas opanowania ust, przepony, j?zyka oraz ci?nienia przep?ywaj?cego powietrza. Pami?ta? te? nale?y ?e overblow nie zale?y od mocy dmuchania. Polega na u?o?eniu j?zyka i gard?a w odpowiedni i dok?adnie okre?lony spos?b. Nie ma co my?le? o wykonywaniu overblow i overdraw do chwili w kt?rej w pe?ni panujemy nad podci?gami.
Dzi?ki tej technice zyskujemy nowe d?wi?ki:
- overblow na kana?ach 1, 4, 5 i 6;
- overdraw na kana?ach 7, 9 i 10;
Wiele os?b twierdzi ?e naj?atwiej jest osi?gn?? overblow na 6 kanale.
No ale do rzeczy…
Uk?ad j?zyka przy wykonywaniu overblow powinien by? taki jak przy dokonywaniu podci?gu na 9 kanale. J?zyk oraz podniebienie s? u?o?one podobnie jak w przypadku wymawiania twardej sp??g?oski, takiej jak „K”, powietrze zamiast przechodzi? jedynie przez „jam? g?bow?”
powinno lecie? a? z naszych g??bi, z przepony. Problem w wykonaniu overblow polega na tym, ?e nie mo?na w ten d?wi?k wcelowa?, tak jak to ma miejsce w podci?gu. Tutaj po prostu trzeba trafi? w d?wi?k – od razu i bez podchod?w. Spr?buj wi?c najpierw wykona? podci?g na tych kana?ach, a potem, lekko zmieniaj?c uk?ad j?zyka, przej?? od razu do overblow. Reasumuj?c: je?li uwa?asz ?e przedstawiony przeze mnie opis, to teraz powiem tak – mistrzami overblow by?yby koty. Wkurzone koty. Spr?bujcie fukn?? w harmonijk?, tak jak robi? to zdenerwowane koty. Kiedy ju? przyjmiecie odpowiednia pozycje „jam? g?bowo-wylotow?” starajcie si? zmienia? ci?nienie wydychanego powietrza. W pewnym momencie overblow powinien sam wskoczy?. Bo to nie jest d?wi?k do kt?rego mo?na si? zbli?y?, co po raz kolejny podkre?lam. On po prostu musi wskoczy?. Kiedy ju? uda si? wam wykona? overblow, to postarajcie si? go utrzyma? przez d?u?szy czas.
Overdraw najkorzystniej jest wykona? przy kanale 7, jednak to przy 8 wychodzi naj?atwiej. Z kolei – na 8 kanale nie zyskujemy dzi?ki niemu ?adnego nowego d?wi?ku. W ka?dym razie… Jak wykona? overdraw? U??? j?zyk i szcz?k?, tak jak w czasie wykonywania podci?gu na wydechu, np. na kanale 9, ale powietrze wci?gnij w taki sam spos?b jak robisz to przy uzyskiwaniu podci?gu na wdechu. I to takiego g??bokiego podci?gu – jak na przyk?ad na kanale 3, o 3 p??tony. Kolejn? uwag? jest spos?b w jaki powinno si? atakowa? ten d?wi?k. Pocz?tek przypomina uk?adem j?zyka, wymawianie g?oski „T”. Oczywi?cie – w tym przypadku, tak samo jak w przypadku overblow, d?wi?k musi po prostu wskoczy?, a nie mo?na si? na niego w?lizgn??.
Mo?emy dokona? overblow i overdraw na ka?dym kanale, a na niekt?rych nawet o r??ne p??tony. S? tacy, kt?rym na 3 kanale wychodzi overblow nawet o 7 p??ton?w.
Niekt?rzy, ucz?c si? overblow i overdraw zdejmuj? pokrywy z harmonijki i zatykaj? odpowiednie stroiki r?k?.
Kiedy wykonujemy standardowy podci?g, to wysoko?? d?wi?ku jest zas?ug? obydwu stoik?w – ten kt?ry standardowo wywo?uje d?wi?k jest odpowiedzialny za wysoko?? bazow?, a ten kt?ry jest po drugiej stronie, dodaje od siebie wysoko?? powoduj?ca i? efekt naszej pracy, to w?a?nie ten podci?g kt?rego oczekujemy. Inaczej jest z kolei w przypadku overblow i overdraw. Tutaj strumie? powietrza musi zatka? stroik odpowiedzialny za d?wi?k bazowy, a odezwa? si? powinien jedynie stroik pozytywny.
Overblow i overdraw, a w szczeg?lno?ci overdraw, uchodz? za najtrudniejsz? technik? gry na harmonijce. Nie chc? nikogo straszy?, ale tak podobno jest. Bynajmniej – o ile warto jest si? szczyci? t? technik?, nie jest ona niezb?dna, zw?aszcza w graniu bluesa. Technika ta przydaje si? znacznie bardziej je?li gramy jazz.
Pozdrawiam