Tu rowniez pare "ciekawostek" do potrenowania (skopiowalem z "innego tematu na ten temat"
) :
1) Do kazdego akordu septymowego "pasuja" co najmniej 4! pentatoniki.
S.Handerson upiera sie przy molowych D.Mock wspomina durowe.
Osobiscie wole to widziec w dur bo to moim zdaniem wyglada bardziej LOGICZNIE.
Dla ulatwienia do G7 : pasuja pentatoniki ;
na pierwszym stopniu
G A B(czyli polskie H) D E
na czwartym stopniu
C D E G A
na trzecim obnizonym
Bb C D F G
na siodmym obnizonym
F G A C D
mozna tez na piatym ale ostroznie bo jest tam Fis
D E F# A B(H)
To fis troche przeszkadza poniewaz "normalnie" powinno byc f ale jesli jest grane powyzej "normalnej" septymy (czyli f wlasnie) jest traktowane jako alteracja i nie gryzie, a tylko "zageszcza fakture". Nie gryzie rowniez gdy zagrane jest po nim B(polskie H) oraz jako dzwiek przejsciowy prowadzacy do G ktory w tej ostatniej pentatonice nie wystepuje!
Jak zapewne zauwazyles zawieraja one (te pentatoniki) wszystkie dzwieki skali C dur ( bo do niej prowadzilby akord G7 ) w tym takze obnizona tercje i septyme akordu G7 czyli dzwieki Bb ( polskie B) i F .
Nagraj sobie vampa w G7 zagraj jakis motyw na pierwszej przesun go o dwa progi w dol od G ( siodmy obnizony stopien gamy G), potem do gory o 3( trzeci obnizony) i 5 ( czwarty stopien gamy G) kazdy opalcowany identycznie. Zobaczysz jak to zmienia charakter solo.
2) Teraz o graniu pod zmieniajace sie akordy - w bluesie glownie septymowe.
Trzeba pamietac , ze ani pryma ani kwinta nie sa dzwiekami ktore, "podpieraja" rodzaj akordu. Dzwiekami "sugerujacymi" sluchaczowi "gdzie jestes" sa TERCJA i SEPTYMA MALA. Czyli jezeli grasz turn around w G , ale zamiast
G7 G7 G7 G7 C7 C7 G7 G7 D7 C7 G7 D7 zagrasz
G7 C7 G7 G9 C7 C#dim G7 E7 A7 D7 G7E7 A7D7 i chcesz zeby to bylo slychac w twoim solo to dla E7 zagraj dzwieki
G# i D dla A7 -
C#i G a dla Dla D7 -
F# i C. Oczywiscie mozna i nalezy to laczyc z dzwiekami " naturlnie wynikajacymi z pentatoniki.
3) Dosc ciekawie brzmi rowniez akord rozlozony (czyli pasaz) na 3 stopniu ale molowy z mala septyma . Czyli dla G7 bedzie to
E G B(czyli polskie H) D albo... Dla G13 molowy z septyma wielka ale na piatym
D F A C# to Cis to w G-dur podwyzszona kwarta ( goralska taka) daje ciekawy jazzowo brzmiacy efekt .
Ten numer stosuja wszyscy gitarzysci jazzowi od Passa przez Montgomeryago do Martino i Remler. Wynika to z tego, ze dawno temu chyba Chrlie Parker zaczal czesto wykorzystywac skale nazywana przez amerykanskich jazzmanow melodyczna, ale przez klasyczna harmonie tzw skala molowa dorycka( nie mylic z modalna dorycka) na piatym stopniu. Czyli dla G7 to beda dzwieki
skali d-moll z PODWYZSZONYM siodmym stopniem:
D E F G A H C# D
To na poczatek. A jest tego jeszcze sporo. Np granie dzwiekow skal zmniejszonych na akordach septymowych, czy ogrywanie akordow septymowych w zaleznosci od ich funkcji wspomnianymi juz skalami
molowymi doryckimi czy jak kto woli jazz melodycznymi czyli molowymi naturalnymi z podwyzszonym stopniem 7.
Sa w necie dostepne lekcje autorstwa takich muzykow jak Don Mock, Emily Remler, czy Herb Ellis tam znajdziesz wiecej na ten temat.
Pozdrowionka