Cykl "Etnoscena w Słupsku" organizowany jest przez Stowarzyszenie Kulturalne PEGAZ.
MUZYKA SFER
Koncert jest wyjątkową kombinacją brzmienia gongów i mis dźwiękowych (nazywanych tybetańskimi) z muzyką elektroniczną; to połączenie jednych z najstarszych instrumentów naszej cywilizacji ze współczesnymi, takimi jak m.in. syntezatory czy gitara elektryczna. Stylistycznie dotyka takich gatunków jak ambient, muzyka relaksacyjna, muzyka współczesna czy eksperymentalna.
Oprawiony w malarskie, wyreżyserowane światło, koncert staje się niezwykłą muzyczną podróżą.
Atmosfera jaką stwarzają misy dźwiękowe często powoduje tak mocne rozluźnienie, że zdarza się słuchaczom „wyłączyć” umysł - wszak celem relaksu jest po prostu puścić wszystko, stres, lęki, zmartwienia, wątpliwości oraz inne podobne uczucia. Przebywanie w takiej dźwiękowej przestrzeni jest doświadczeniem niezwykłym; wsłuchując się w złożony dźwięk mis, można mieć wrażenie przebywania w przestrzeni kosmicznej wypełnionej sferyczną muzyką.
WIELBŁĄDY
Ich muzyka inspirowana jest głównie afrykańskim bluesem, czyli multikulturową mieszanką takich gatunków, jak afro blues i desert blues. W muzyce zespołu pobrzmiewają wpływy południowo-saharyjskie, czyli muzyka Tuaregów i wyraźne inspiracje malijskim gitarzystą Ali Farka Toure. Całość przeplatają wpływy klasycznego bluesa, gatunku, który zrodził się w rejonie rzeki Missisipi, a zwłaszcza jego transowej odmiany, Missisipi Hill Country Blues. Jako że spotkanie tradycji jest nieodłącznym elementem twórczości tych muzyków, tak i tutaj odnajdziemy rytmy i brzmienia muzyki arabskiej, perskiej, a nawet ormiańskiej. W utworach Wielbłądów znalazło się również miejsce na polski folklor, który w postaci tematów oberka przeplata się z afrykańskimi melodiami.
W treści piosenek Wielbłądów, życie człowieka pojmowane jest jako droga, na którą można spojrzeć z szerokiej perspektywy, wykraczając poza codzienną egzystencję. Teksty poszukują odpowiedzi na istotne pytania dotyczące sensu życia, czerpiąc często przemyślenia z filozofii buddyjskiej czy chrześcijańskiej ale bazując także na rzeczywistych doświadczeniach. Wielbłądy grają muzykę liryczną, ale nie brakuje im dynamizmu i funkującego groove'u, a całość uzupełniają wyśmienite wokalizy Gwidona Cybulskiego, śpiewane w wymyślonym przez niego samego języku.
Cykl „Etnoscena w Słupsku” dofinansowany został ze środków Samorządu Województwa Pomorskiego oraz Miasta Słupska.